La un ceai cu Lili Sumănaru

  Lili Sumănaru

   Orasul Constanța este plin de oameni deosebiți care nu au avut ocazia de a fi în atenția noastra. Acei oameni care nu lasă serviciul sa îi separe de pasiunea lor, care merg pană la capăt când este vorba de ceva ce iubesc şi doresc să exprime. Lili Sumănaru este un om frumos, talentat, altruist şi împarte o dragoste pentru pictură. Este un model demn de urmat de noi toți, ea arătând că lenea nu este o opțiune.

   Am cunoscut-o pe Lili în primăvara înghețată a lui 2007, la acea vreme fiind colege la un job part time; pasiunea ei pentru pictură era ascunsă de noi atunci, nebănuid ce pot face mâinile ei.

   Lili este o tânără mamă de 29 ani care lucrează ca învățătoare la o scoală din Ciocarlia. Este o figură respectată şi admirată atât de copiii pe care îi indrumă cât şi de parinții acestora. Are un job solicitant, care necesită foarta multă răbdare, în special când este vorba de atât de mulți copii. Ea însă reuşeşte cumva să ascundă oboseala şi să folosească orice bucată de timp liber pentru a crea.

   Lili este o persoană plină de creativitate. După ce lucrează 8 ore pe zi cu elevii săi, are grijă să citească câteva pagini dintr-o carte, să gătească, să îşi dojenească copilul, să facă curat prin casă, să corecteze lucrări ca apoi să mai şi picteze la un tablou ori un perete. Mulți dintre noi nu am reuşi să facem nici măcar două dintre aceste lucruri într-o zi.

Este plina de energie şi are un ochi format pentru frumos, împărtăşind cu prietenii ei de pe Facebook creațiile sale cele mai frumoase. Astfel inspiră alte mame să nu îşi lase pasiunea la o parte.

   Pentru a afla mai multe despre cum o persoană atât de minunată şi solicitată îşi poate menține creativitatea la un nivel atât de înalt, vă invit să citiți mini-interviul cu Lili Sumănaru:

10979178_809262335794277_72992266_n

  • Când ai descoperit pictura?

   Lili S.: De mic copil mi-a plăcut să desenez, însă totul a luat amploare în vacanța de vară de după terminarea clasei a șasea. Deși sună urât, initial am desenat din plictiseală. Prima oară numai schițe în creion, apoi icoane pe lemn. Fără a învăța o tehnică anume, am desenat/pictat întotdeauna după… ochi, intuiție, suflet.

  • Mosteneşti iubirea pentru artă din familie?

   Lili S.: Părinții mei sunt niște oameni simpli, care nu au avut timp să se ocupe de mine atât cât și-ar fi dorit. De la ei am moștenit, poate, simplitatea, dragostea pentru natură, pentru viața la țară. Cu timpul am realizat că eu am fost cea care a ales să transmită această moștenire prin intermediul desenelor.

10881426_809262295794281_1037621698_n

  • Ce îți place să pictezi cel mai mult?

   Lili S.: Nu știu dacă există ceva care să îmi placă să pictez în mod deosebit. Sunt schimbătoare în această privință, în funcție de starea de spirit. În ultimul timp am descoperit o pasiune pentru folclor. Motivele tradiționale, legendele lor, sunt cele care mă inspiră.

  • De unde ai energia asta? Nu este usor să lucrezi atâtea ore cu copiii şi apoi să fi mamă pentru al tău, ca apoi să ai grijă şi de pasiunea ta.

   Lili S.: Secretul pentru energia mea? Le fac cu dragoste pe toate, și încerc să le combin. Munca la catedră este epuizantă, dar copilul și pictura mă ajută să mă remontez pentru a doua zi.

10689703_843659729005689_6564744635176068648_n

  • Profesia de învătător este foarte solicitantă. Care sunt multumirile tale legate de jobul tău?

   Lili S.: Meseria de dascăl este, într-adevăr, solicitantă. Ne lovim de temperamente diferite de copii şi de adulți. Fiecare zi reprezintă o provocare pentru noi. Ma multumeste faptul că intru în contact cu oameni în fiecare zi, că-mi este pusă la lucru imaginația la fiecare oră, că învăț în fiecare zi alături de copii.

  • Care sunt scriitorii tăi preferați?

   Lili S.: Fiecare scriitor are farmecul său aparte, fiecare carte, povestea ei. Nu aș putea să nominalizez doar câțiva scriitori. De la Eminescu la Rebreanu, de la Nichita Stănescu la Cioran, și până la Bacovia, Adrian Păunescu, ori Nietzsche, Sigmund Freud, Jean Piaget, ultimii fiind citiți cu precădere în timpul facultății, toți au contribuit la formarea mea, au adus un aport de informații și trăiri persoanei care sunt acum.

Cu cât citesc mai mult cu atât îmi dau seama cât de mult mai am de citit!

10951366_800923569961487_819877640_n

  • Care este ultima carte citită de tine?

   Lili. S.: Ultima carte citită este Arta Conversației, de Ileana Vulpescu.

  • Am văzut că si gătesti. Ce rețetă dobrogeană ne recomanzi în acest sezon?

   Lili S.: Îmi place să gătesc, pentru cei dragi mie, plăcintă dobrogeană cu foi făcute-n casă, nu cumpărate din comerț. Placinta facută în casă întotdeauna este binevenită și aduce zâmbetul pe buzele familiei mele.

  • La ce proiect lucrezi şi unde te vezi în 10 ani?

   Lili S.: Uitându-mă în jur, observ cu tristețe cum se pierd tradițiile, cum tinerii de astăzi nu mai sunt interesați de portul strămoşilor noştri. Mi-am propus să promovez aceste valori, atât integrate în cadrul orelor de curs, cât şi în cadrul proiectelor mele personale, fie prin pictură, fie prin alte activități practice. Îmi doresc sa îmi cos prima mea ie cu motive dobrogene, sper sa reusesc să îmi fac timp.

Peste 10 ani mă văd bucurându-mă de rezultatele acestui proiect, făcând acelaşi lucru, ceea ce îmi place.

 10966986_809262309127613_1776410141_n

   Lili este doar unul din sutele, poate miile de oamenii frumoşi din Constanța, un exemplu de caracter însetat după perfecțiunea proprie, ce luptă să fie un om mai bun, un exemplu de urmat de către fiul ei şi copiii pe care îi indrumă ca dascăl.

 10959242_809262299127614_1089494884_n

“Trebuie să te ocupi de tine ca să poți avea grijă de copilul tău!” – Lili Sumănaru

Pentru a vedea lucrarile Lilianei dati click pe poza. 10801864_847578768642886_4581513439448281513_n

Photography by Radu Niculescu

5 Comments Add yours

  1. Steven Tryon says:

    I can’t read the text, but the painter and paintings are beautiful. What a vibrant smile she has!
    Blessings,
    Steve

    1. simonamoon says:

      Well, it is an interview with this beautiful Romanian young mother that paints. She works with 25 kids as a teacher, has a 4 year old son and has time to paint walls, t-shirts and so on. She is extraordinary!

  2. Ariana says:

    Such pretty photos! You’re so talented!
    ———
    http://breakfastataris.blogspot.com

Leave a Reply

